28 Şubat 2012 Salı

Kendi koçun Ol -1


  1. Adım : Ne istiyorsun?

Bir düşünün; gelecek ay yani mart ayı içerisinde neyi başarmak, neye sahip olmak seni mutlu eder? Varsayalım ki şimdi aldığın bir hediye paketinin içinden bir sihirli lamba çıktı. Lambanın içinden çıkan cin "dile benden ne dilersen" diyor. Bir hakkın var ve bu mutlaka gerçekleşecek. Bu dileğin ne olurdu?

Koçluğa sizin yukarıdaki soruya verdiğiniz cevapla başlıyoruz. Önce o isteğinizi bir kağıda yazın. İsteğinizin olumlu olmasına ve sizin kontrolünüzde olmasına dikkat edin. Örneğin; "2012 yılında hasta olmak istemiyorum" yerine "Sağlıklı ve zinde olmak istiyorum" diye ifade edin. İsteklerimizin olumlu olması gerekir. İsteğiniz sizin kontrolünüzde olsun. Yani isteği gerçekleştirmek sizin elinizde olsun. "Patronumun bana iyi ve adil davranmasını istiyorum" yerine "İş yerinde ki tüm ilişkilerimin saygı çerçevesinde olmasını istiyorum" diyebilirsiniz. Hatırlayın ki biz ancak kendimizi değiştirebiliriz. Hedeflerimizin gerçekleşmesi için bir başkasının değişimine güvenemeyiz.

www.hayatokulu.com.tr
 

26 Şubat 2012 Pazar

Canlı yayından fotoğraflar



26 Şubat 2012 tarihinde, Kanal T televizyonunda yayınlana ve Mehmet Aysan beyin sunduğu "Eğitimle yaşam" programının konuğuydum. Konumuz yaşam ve öğrenci koçluğuydu.

17 Şubat 2012 Cuma

SMART Hedefler


 Hedefe ulaştıran akıllı adımlar
Hedefler vizyona giden yoldaki kilometre taşlarıdır. Hedefleri ele geçirdikçe adım adım vizyona yaklaşır ve vizyonu gerçekleştiririz. Bir isteğin ve arzunun hedef olabilmesi için bazı hususlara dikkat etmek gerekiyor. Aşağıda listelenmiş niteliklere dikkat ederek hazırlanmış bir hedefi başarmak daha mümkün ve olasıdır.

Akılcıhedefler, İngilizce "SMART" kelimesinin harfleri ile eşleştirilmiş 5 adet kurala uygun olarak yapılandırılmış hedeflerdir.

SMART Hedefler
Specific, Belirlinet
Measurable, Ölçülebilir
Achievable: Ulaşılabilir
Realistic Gerçekçi
Timely bounded, Zamanla sınırlı


1.Hedefler net, belirli ve yanlış anlaşılmaya sebep olmayacak şekilde belirlenmelidir. Ne istediğimizi net olarak ifade etmeliyiz. "Üniversiteyi kazanmak istiyorum" yerine " ODTÜ, Makine mühendisliğini kazanmak istiyorum" diye hedef belirlemek daha doğrudur.

2.Belirlenen hedefin başarı kriterleri belli olmalıdır. Hedefin ulaşılıp ulaşılmadığı bu kriterlere bakılarak anlaşılabilir. Hedefleriniz ölçülebilir olmalıdır. "Kilo vermek istiyorum" yerine " 10 kilo vermek istiyorum" daha doğru bir hedeftir.

3.Seçtiğiniz hedeflerin sizi biraz zorluyor olması gerekir ama ulaşılabilir olmasına da özen gösterin. Başka bir deyişle çok kolay hedefler seçmeyin ama seçtikleriniz gerçekleştiremeyeceğiniz hedefler de olmasın. Eğer çok kolay hedefler seçerseniz, fazla başarılı olmadığınızı düşüneceksiniz, çok zor olursa da kendinizi yenilmiş hissedeceksiniz. Bu nedenle hedeflerinizin ne çok kolay ne de gerçekleştirilemeyecek kadar zor olması gerekir. "Bir hafta içerisinde 15 kg zayıflamak istiyorum." ulaşılması zor bir hedeftir.

4.Seçilen hedefler gerçekçi olmalı. Sahip olduğunuz yetenek ve imkanlarla ulaşabileceğiniz bir hedef olmalı.

5.Hedeflerinizi gerçekleştirmek için bir zaman dilimi belirleyin. Her şeyi bir anda yapamazsınız, az zaman alacak kolay hedefler için kısa zaman dilimleri belirleyin. Daha karışık hedeflerde ise gerçekleştirmeniz gereken her adımı bulun ve her biri için bir süre belirleyin. Örnek; " Gelecek ay başına kadar 10 kg zayıflamak istiyorum."

SMART hedef örneği:
"1 yıl içinde seyahat ettiğimde yemek ısmarlayacak, otel bulacak 2 -3 tezgâhtarla alışveriş yapacak kadar İtalyanca öğrenmek istiyorum. Buna yarın İtalyanca öğrenecek yer ve öğretmen arayarak başlıyor, 1 yıl içinde de öğreniyorum."
“2011-2012 öğretim yılında, Gazi Üniversitesi Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümünde Yüksek Lisansa başlamak”

13 Şubat 2012 Pazartesi

Yaşam koçluğu


Düşler ile gerçekler arasındaki uyuşmazlıkta koçluk devreye girer. Koçluk, kişiye akıl vermek, tavsiyelerde bulunmak, hedef göstermek değildir, senin için en iyisi budur demek değildir. Profesyonel koç bunları yapmaz. Koçluk bir konuda danışmanlık da değildir. Koçluk ilişkisinde kararları kişi kendi özgür iradesi ile alır. Profesyonel koç sadece kişiye farkındalık sağlar, daha başka alternatifler ve çözüm yolları olabileceğini gösterir.

Hikayelerle koçluk- Çekiçle vurmak


İyi çalışmayan, dev bir buhar kazanı sistemini çalıştırması için çağrılan bir kazancıyla ilgili eski bir hikaye anlatılır. Kazancı, mühendisin anlattığı problemleri dinledikten ve birkaç soru yönelttikten sonra kazanın bulunduğu odaya gider. Boruların bağlantılarını kontrol eder, kazanın gürültüsünü ve sızan buharın sesini birkaç dakika dinler ve bazı boruları elleriyle yoklar. Sonra hafif bir mırıltı çıkarır, alet rafına uzanıp küçük bir çekiç alır ve parlak kırmızı kapağa bir kere vurur. Bu hareketi yapar yapmaz bütün sistem tıkır tıkır işlemeye başlar ve kazancı daha sonra evine gider. İşletme sahibi ertesi gün 1,000 dolarlık bir faturayla karşılaşınca, kazancının kazan dairesinde sadece 15 dakika kaldığını, oysa fahiş rakamlı bir fatura yolladığından yakınır. Kazancının ona gönderdiği fatura şöyledir:

Çekiçle vurmak                              1
 Nereye vurulacağını bilmek  9999

Toplam                                      1,000 dolar

8 Şubat 2012 Çarşamba

Öğrenci Koçluğu


              Öğrenci koçluğu öğrencinin tüm eğitim ve öğretim yaşamında maksimum performansa ulaşması için koç ile öğrenci arasında kurulan planlı bir gelişim sürecidir. Öğrenci koçluğu başarıya doğru yapılan bir yolculuktur. Bu yolculuktaki hedef, öğrenciyi bulunduğu noktadan, istediği, arzuladığı başarılı noktaya taşımaktır.
            Öğrenci koçluğu her zaman, öğrenci, öğrencinin nerede olduğu ve nereye gitmek istediği hakkındadır. Öğrencinin nerede olduğu ile olmak istediği yer arasındaki boşluğa kritik gedik denir. Öğrenci koçu, öğrencinin bu kritik gediği başarılı ve sancısız bir şekilde geçebilmesi için tüm odağını öğrencisinin üzerinde toplar. Onunla ilgilenir, potansiyelini ortaya çıkarmasına yardımcı olur. Öğrencisi ile motivasyon odaklı çalışmalar yapar.
Öğrenci koçu, öğrencisinin okul hayatında, derslerinde ve sınavlarında başarılı olması için; bir plan dahilinde aşağıdaki konular hakkında bilgi paylaşımında bulunur. Bu konular şunlardır; öğrenmeyi öğrenme konuları, nasıl öğreniyoruz, öğrendiklerimizi nasıl hatırlarız, beynin yapısı, bilinç ve bilinçaltı, temsil sistemlerine göre öğrenme, çoklu zeka kuramı, hafıza teknikleri, hızlı okuma, hedef koyma, vizyon yaratma, sınav ve okul kaygısını giderme, odaklanma çalışması, öğrenme basamakları, soru çözme teknikleri vb.
Öğrenci koçluğu vasıtası ile öğrenci gerek okul yaşamında gerekse yaşamın diğer alanlarında kendini tanır, değerlendirir, farkındalığı artar, çözüm bulur, yaratıcı düşüncelere yönelir, vizyon oluşturur, hedef belirler, eylem adımları atar, harekete geçer, anlayarak etkin okumayı öğrenir, hafıza tekniklerini öğrenir, yaşamın her alanında başarısını artırır.

Öğrenci koçluğunun faydaları:

1.    Öğrencinin motivasyonunu artırır.
2.    Öğrencinin ders çalışma performansını artırır.
3.    Öğrenci nasıl öğrenmesi gerektiğini öğrenir.
4.    Öğrencinin özgüveni artar.
5.    Öğrenci öz disiplin kazanır.
6.    Öğrenci sınav kaygısını kontrol altına almayı öğrenir.
7.    Öğrenci düzenli ders çalışma disiplinini kazanır.
8.    Öğrenci yeteneklerini ve geliştirmesi gereken yönlerini keşfeder.
9.    Öğrenci erteleme alışkanlığından kurtulur.
10.  Tüm derslerde öğrenme performansını artırır.
11.  Planlı, sistemli ve ilkeli çalışma alışkanlığı kazandırır.
12.  Öğrenci vizyon ve hedef odaklı çalışır.
13.  Bireysel farklılıklara değer verilmesini ve geliştirilmesini sağlar.
14.  Öğrencilerin hatırlama, düşünme, problem çözme ve akademik başarısını artırır.
15.  Öğrenme yetersizlikleri yerine öğrenme farklılıklarını anlamayı sağlar.

7 Şubat 2012 Salı

Hikayelerle Koçluk- Koçluk nedir?


Bir ikindi vakti, Milton ve diğer çocuklar avluda oynarken yanlarından kocaman, parlak kızıl bir atın koşarak geçtiğini, yol boyunca ilerleyip yalaktan su içmeye başladığını gördüler.
Çocuklar şaşırmıştı. İçlerinde en büyükleri olan Milton, zor bir işe kalkışmaya karar verdi. Atın yanındaki yalağın üzerine çıkarak hayvanın sırtına bindi. At bir anlığına şaşırıp, sonra suyu içmeye devam etti.
Hayvan su içmeyi bıraktığında Milton atın sık, kızıl yelelerinden çekerek, gitmesi için atın karnını dizleriyle dürttü. Milton’ın rehberliğinde, at yoldan yukarı çıktı. Yol ayrımına geldiklerinde hayvan tereddüt etti. Milton ise bekledi. Sonunda at bir yöne gitmeye karar verdi ve Milton tekrar dizlerini kullanarak gitmesi için hayvanı dürttü.
Dört saat sonra, vadinin bambaşka bir köşesinde, güneşten esmerleşmiş bir çiftçi işinden başını kaldırıp, Milton ve atın çiftliğin yolundan kendisine doğru yaklaşmakta olduğunu gördü. Heyecanla “Demek at böyle geri gelirmiş!” diye bağırdı. Sonra Milton’a dönerek, “ Onu nereye getireceğini nasıl bildin?” dedi.
Milton yanıtladı. “Yolu ben bilmiyordum, at biliyordu! Ben sadece dikkatini yola vermesini sağladım.”
İşte koçluk tam olarak budur. Yani, kişilerin başarılı olmak için gereken tüm kaynaklara zaten kendi içlerinde sahip oldukları inanışıyla, kişinin içsel zekasına ve bilgisine güvenerek, yol boyunca kişiye inanmak ve ona yol üzerinde kalması için rehberlik etmektir.

3 Şubat 2012 Cuma

Salome'ye ..


Öyle bir hayat yaşıyorum ki,
Cenneti de gördüm, cehennemi de.
Öyle bir aşk yaşadım ki, 
Tutkuyu da gördüm, pes etmeyi de.
Bazıları seyrederken hayatı en önden,
Kendime bir sahne buldum, oynadım.
Öyle bir rol vermişler ki
Okudum, okudum, anlamadım.
Kendi kendime konuştum bazen evimde.
Hem kızdım hem güldüm halime.
Sonra dedim ki söz ver kendine;
Denizleri seviyorsan, dalgaları da seveceksin.
Sevilmek istiyorsan, önce sevmeyi bileceksin
Uçmayı seviyorsan, düşmeyi de bileceksin
Korkarak yaşıyorsan, yalnızca hayatı seyredersin
Öyle bir hayat yaşadım ki, son yolculukları erken tanıdım

Nietzche

1 Şubat 2012 Çarşamba

Hafıza Teknikleri 4

KELİME CANLANDIRMA


Önceki yazılarımda genel olarak beynimizi ve hafızamızı tanımış olduk. Hafızamızı eğitmenin esas amacı; yaşadıklarımızı ve öğrendiklerimizi uzun vadeli hafızamıza aktararak, ihtiyaç duyduğumuz anda hatırlamaktır. Hafıza ile ilgili teorik bazı bilgileri ileride yazmaya devam edeceğim ama şimdi çalışma ve beynimizi çalıştırma zamanı. Biraz pratik yapalım. 



Hafıza teknikleri eğitiminin ilk adımı hayal gücümüzü geliştirmektir. Hayal gücümüzü ne kadar uyarır ve kullanırsak zihnimizi o kadar geliştirmiş oluruz. Yani öğrenme yeteneğimizi geliştiririz. Hayal gücü beynin sağ tarafının bir fonksiyonu olduğu için beynin sağ tarafı da öğrenme eylemine dahil olur.

Peki hayal gücünüzü nasıl kullanacaksınız?  

İlk yapacağınız şey, bir nesneyi mesela bir 'elma'yı gözünüzün önüne getirmek. Gözlerinizi kapayın ve zihin gözünüzle elmayı hayal edin ve görün. Kolay değil mi? Bunu hepimiz yapabiliriz. Bu işlem 'kelime  canlandırma' veya 'görselleştirme' olarak adlandırılmaktadır. Bu örnekte, kelime canlandırma,  dört harften oluşan e-l-m-a sözcüğüne hayat vermektir.

Canlandırma öğrenmede hayati fonksiyonu olan bir eylemdir. Beynimiz görüntü ve sembollerle çalışır. Bir görüntü veya sembol, beynimiz için ne kadar sıra dışı, renkli ve hareketli ise onu hatırlamak o kadar kolay olur. En önemlisi de bu canlandırmaya duyularımızı dahil etmektir. Sahip olduğumuz beş duyuyu bu canlandırmaya ve öğrenme eylemine dahil etmek, başarıyı garantiler.  Kelimeyi canlandırırken, onu duyar, koklar, tadar ve hissederseniz, onun hafızada kalıcı olmasını sağlarsınız.

Biraz önce hayalini kurduğunuz elma ile ilgili aşağıdaki sorulara cevap vererek, elmayı bu cevaplara göre tekrar gözünüzde canlandırın.
  • Elmanın boyutu ne? Büyük mü? küçük mü? Tam olarak ne kadar? Biraz abartı her zaman iyidir.
  • Elmanın rengi ne?
  • Elmada bir hareket var mı? Yoksa yuvarlanıyor mu? Belki de zıp zıp zıplıyordur?
  • Elmanın tadı nasıl? Ya kokusu? Ona dokunduğunda neler hissediyorsun?
Sorulara cevap vererek yarattığınız elmanızı hatırlamak, ilk canlandırdığını elmaya göre daha kolay (kolaydır)değil mi? Ne dersiniz.

Bu çalışmada yaptığımız, hayal gücünün dört bileşenini canlandırmaya dahil etmektir. Bu dört bileşen şunlardır: Duyular (Görme, Koklama, Duyma, Tatma ve Hissetme), Renk, Ritim ve Hareket, son olarak da abartı. Biraz mizah da katarsanız çok daha iyi olur.

Şimdi sizden istediğim aşağıdaki kelimeleri bu dört bileşeni kullanarak zihninizde canlandırmanız. Hatırlayın, hayal gücümüzü ne kadar çok uyarır ve kullanırsak öğrenme ve hatırlamada o kadar başarılı oluruz. Zaten henüz yolun başındayız. Bu çalışmayı yapmadan ikinci safhaya geçmeyin. Olayın zevkine varın. Yazarak çalışın. Kontrol etmek kolay olur.

Örnek kelime canlandırma: Bilgisayar

Öyle bir bilgisayar hayal ediyorum ki, kocaman. Neredeyse bir ev büyüklüğünde. (abartı) Fosforlu  yeşil renginde. Bu rengi çok seviyorum. (Renk) Ekranında kırmızı toplar oynaşıyor.(Ritim ve hareket) Bilgisayarın kendi de toplarla birlikte bir tempoda zıplıyor.(Ritim ve hareket) O zıplamaların çıkardığı sesi duyabiliyorum. (ses) Üzerine dokunduğumda çok yumuşak bir maddeden yapılmış olduğunu anlıyorum. Sanki bir jöle kıvamında.(Dokunmak ve hissetmek) Yeşil elma tadında bir jöleden yapılmış bir bilgisayar.(Tad)

Sıra sizde:
  • Ev
  • Uçak
  • Kitap
  • Kuş
  • Vapur
  • Dolma kalem
  • Kedi
  • Otobüs
  • Radyo
  • Masa