17 Şubat 2012 Cuma

SMART Hedefler


 Hedefe ulaştıran akıllı adımlar
Hedefler vizyona giden yoldaki kilometre taşlarıdır. Hedefleri ele geçirdikçe adım adım vizyona yaklaşır ve vizyonu gerçekleştiririz. Bir isteğin ve arzunun hedef olabilmesi için bazı hususlara dikkat etmek gerekiyor. Aşağıda listelenmiş niteliklere dikkat ederek hazırlanmış bir hedefi başarmak daha mümkün ve olasıdır.

Akılcıhedefler, İngilizce "SMART" kelimesinin harfleri ile eşleştirilmiş 5 adet kurala uygun olarak yapılandırılmış hedeflerdir.

SMART Hedefler
Specific, Belirlinet
Measurable, Ölçülebilir
Achievable: Ulaşılabilir
Realistic Gerçekçi
Timely bounded, Zamanla sınırlı


1.Hedefler net, belirli ve yanlış anlaşılmaya sebep olmayacak şekilde belirlenmelidir. Ne istediğimizi net olarak ifade etmeliyiz. "Üniversiteyi kazanmak istiyorum" yerine " ODTÜ, Makine mühendisliğini kazanmak istiyorum" diye hedef belirlemek daha doğrudur.

2.Belirlenen hedefin başarı kriterleri belli olmalıdır. Hedefin ulaşılıp ulaşılmadığı bu kriterlere bakılarak anlaşılabilir. Hedefleriniz ölçülebilir olmalıdır. "Kilo vermek istiyorum" yerine " 10 kilo vermek istiyorum" daha doğru bir hedeftir.

3.Seçtiğiniz hedeflerin sizi biraz zorluyor olması gerekir ama ulaşılabilir olmasına da özen gösterin. Başka bir deyişle çok kolay hedefler seçmeyin ama seçtikleriniz gerçekleştiremeyeceğiniz hedefler de olmasın. Eğer çok kolay hedefler seçerseniz, fazla başarılı olmadığınızı düşüneceksiniz, çok zor olursa da kendinizi yenilmiş hissedeceksiniz. Bu nedenle hedeflerinizin ne çok kolay ne de gerçekleştirilemeyecek kadar zor olması gerekir. "Bir hafta içerisinde 15 kg zayıflamak istiyorum." ulaşılması zor bir hedeftir.

4.Seçilen hedefler gerçekçi olmalı. Sahip olduğunuz yetenek ve imkanlarla ulaşabileceğiniz bir hedef olmalı.

5.Hedeflerinizi gerçekleştirmek için bir zaman dilimi belirleyin. Her şeyi bir anda yapamazsınız, az zaman alacak kolay hedefler için kısa zaman dilimleri belirleyin. Daha karışık hedeflerde ise gerçekleştirmeniz gereken her adımı bulun ve her biri için bir süre belirleyin. Örnek; " Gelecek ay başına kadar 10 kg zayıflamak istiyorum."

SMART hedef örneği:
"1 yıl içinde seyahat ettiğimde yemek ısmarlayacak, otel bulacak 2 -3 tezgâhtarla alışveriş yapacak kadar İtalyanca öğrenmek istiyorum. Buna yarın İtalyanca öğrenecek yer ve öğretmen arayarak başlıyor, 1 yıl içinde de öğreniyorum."
“2011-2012 öğretim yılında, Gazi Üniversitesi Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümünde Yüksek Lisansa başlamak”

1 yorum: